Isnin, 2 November 2020

POKOK KEMBOJA | PLUMERIA

Foto hasil bidikan penulis semasa di Terengganu
Bunga kemboja atau nama saintifiknya ialah Plumeria dari jenis Apocynaceae. Orang Inggeris menggelarnya sebagai Fragipani.

Kemboja merah hati, kemboja merah jambu, putih kuning, merah oren. Subhanallah...Harum sungguh baunya!

Baunya seakan-akan gabungan bunga ros dan bunga melur. Memang wangi. Kalau kat rumah, saya suka pewangi rumah seperti potpouri atau fragrance oil bunga kemboja. Baunya sangat menenangkan jiwa. Kemboja Bali bau wanginya sungguh 'eksotik' macam dalam spa!

Biasanya bunga bungaan yang cantik dan wangi, ia banyak manfaat untuk kecantikan dalaman dan luaran wanita. Apa sahaja yang warna warni pasti baik untuk emosi kita.

Wangian bunga-bungaan biasanya boleh dijadikan minyak wangi, serum wajah, toner wajah, untuk seri wajah. Ia mampu membangkitkan seri wajah seseorang, wajah kelihatan lebih segar, mekar, ceria dan sihat.

Kelopak bunga mawar atau ros misalannya boleh dimakan begitu sahaja. Jangan disembur racun rumpai pada pokok bunga mawar, melur dan seumpamanya.

Ambil bunga mawar tersebut, basuh habuk-habuk yang ada pada kelopak bunga dan boleh dikunyah. Ia bertujuan untuk menganjalkan dan meremajakan kulit.

Untuk buat mandi bunga sendiri bolehlah guna mawar merah, mawar putih, melur, cempaka, kemboja, lili, anggerik, melati dan sebagainya kemudia boleh letak hirisan limau purut. Bunga- bungaan untuk mandian biasanya diambil dari pohon yang tidak berduri. Tidak berduri agar kita tak terluka ketika mengambilnya.

Kalau boleh bukan bunga berwarna hitam kerana tujuan kita mahukan bunga yang warna warni untuk mandian ialah untuk membantu mengembalikan medan elektromagnetik tubuh seterusnya menghilangkan stress. Selamat mencuba!

Semoga anda gembira dengan perkongsian ini. Sekirannya anda ada sebarang soalan berkaitan produk HPA dan rawatan dengannya, anda boleh hubungi saya di link ini www.wasap.my/60135806760


Norashikin Hasan
Herbalis Asean - HPA Internasional

Tiada ulasan:

Catat Ulasan