Ahad, 21 Jun 2020

ANGGUR | VITIS VINIFERA

Ada 3 warna anggur, iaituAnggur hijau
Anggur merah
Anggur hitam

Anggur merah dan hitam lebih banyak khasiatnya.
Antioksidan. Bererti anti radikal bebas dalam tubuh.

Nak buat minyak, guna biji anggur dari anggur hitam kerana kesannya dalam pengubatan lebih kuat. Cara yang paling biasa ialah, biji anggur hitam dimasak di dalam minyak zaitun dengan api perlahan. Slow cook.

Bila jadi minyak, ia ada 50 kali ganda Vitamin E dan 20 kali ganda Vitamin C.

Vitamin E adalah untuk masalah jantung.

Minyak biji anggur juga digunakan untuk penyakit barah payudara.

Ibu hamil yang kekurangan darah sebaiknya di beri makan anggur hitam kerana kandungan zat besi yang tinggi, kulit bayi jadi cantik, juga cerdik

Jika anak-anak makan kismis waktu malam, ia tidak akan merosakkan gigi

Ketika ambil atau makan anggur digalakkan membaca surah Al-A'laq

Jika anggur dikeringkan, ia disebut sebagai kismis. Tiada anggur hitam, boleh amalkan kismis hitam, baik untuk minda.

Orang Strok, sangat baik minum jus anggur atau softgel minyak biji anggur. Nak buat jus anggur, terbaik jika guna fruit processor.

Biji buah anggur boleh di makan sekali dengan buahnya. Bila buat jus blend dengan bijinya. Kerana pada bijinya juga ada penawar, berbeza dengan epal kerana biji epal beracun.

Buah anggur, biji anggur, minyak biji anggur, kismis hitam boleh dijadikan amalan baik kepada orang sihat mahupun sakit.

Anggur disebut sebanyak 12 kali di dalam Al-Quran.

Allah S.W.T berfirman di dalam surah Al-An’aam ayat 99, iaitu

"Dan Dialah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan maka Kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau. Kami keluarkan dari tanaman yang menghijau itu butir yang banyak; dan dari mayang korma mengurai tangkai-tangkai yang menjulai, dan kebun-kebun anggur, dan (Kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa. Perhatikanlah buahnya di waktu pohonnya berbuah dan (perhatikan pulalah) kematangannya. Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman".

Catatan tulisan di atas penulis perolehi dari himpunan kuliah yang disampaikan oleh guru kami iaitu Tuan Haji Ismail bin Haji Ahmad. Semoga anda gembira dengan perkongsian ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan