Jumaat, 17 April 2020

RUMPUT LIDAH ULAR | OLDENLANDIA CORYMBOSA

Rawatan demam dengan rumput di luar rumah. Rumput Lidah Ular atau Rumput Mutiara, nama saintifiknya ialah Oldenlandia corymbosa.
Daunnya direbus bersama gula merah. Minum untuk turunkan panas badan.

Boleh guna untuk rawatan bisul. Tumbuk daunnya, tempelkan pada tempat bisul.

Tumbuhan yang ada di luar rumah kita sahaja. InsyaAllah mujarab.

Catatan tulisan di atas penulis perolehi dari himpunan kuliah yang disampaikan oleh guru kami iaitu Tuan Haji Ismail bin Haji Ahmad. Semoga anda gembira dengan perkongsian ini.


INFO HERBA

Tumbuhan ini sering digunakan sebagai ubat di negara-negara Asia Tenggara, Cina dan juga India.

Rumput mutiara, menurut sekumpulan peneliti dari Fakulti Farmasi Institut Teknologi Bandung dan Fakulti Farmasi Universitas Jenderal Ahmad Yani Bandung, dikutip dari Journal of Medicine and Health Study on Rumput Mutiara, Vol 1 No 2, Agustus 2015, yang berjudul “Kajian Herba Rumput Mutiara (Hedyotis corymbosa) sebagai Ubat”, adalah salah satu tumbuhan ubat yang sudah sejak lama digunakan oleh penduduk Indonesia.

Herba tanaman ini digunakan dan efektif sebagai antidemam, antiradang (antiinflamasi), antibakteri, diuretik, peluruh demam dan toksin (detoksikan), pelancar peredaran darah, antikanker, antitukak peptik, antidisentri, ubat sehabis bersalin, dan ubat gangguan pencernaan.

Dikutip dari bbppketindan.bppsdmp.pertanian.go.id , rumput mutiara memiliki kandungan kimia asid ulenolat, asid ursolat, flavonoid, dan iridoit, yang dikenal sebagai senyawa pencegah pembelahan sel kanser, antikanser, antimikrob, dan meregenerasi sel hati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan