Rupanya tanaman hiasan ini ialah tanaman ubat! Tonsil, sakit tekak, batuk hingga berdarah akibat luka pada tekak, boleh dirawat dengan tumbuhan kisti hindi ini. Ia disebut oleh Nabi SAW boleh merawat tujuh jenis penyakit.
Digunakan untuk semua masalah pada bahagian kerongkong dan esofagus dan saluran pernafasan. Ambil akarnya, asah pada batu lesung, ambil sedikit airnya masuk dalam air dan kumur. Akarnya juga boleh dihisap begitu sahaja untuk masalah tonsil dan sakit tekak. Ada kaedah lain, pastenya dicampur minyak zaitun atau minyak vco, sapu pada ulser dalam mulut. InsyaAllah mujarab.
Kita menjadikan ia sebagai tanaman hiasan di laman rumah, rupanya ada khasiatnya bukan sekadar hiasan. Subhanallah.
Catatan tulisan di atas penulis perolehi dari himpunan kuliah yang disampaikan oleh guru kami iaitu Tuan Haji Ismail bin Haji Ahmad. Semoga anda gembira dengan perkongsian ini.
INFO HERBA
Lain negara lain pula namanya. Orang arab menyebutnya dengan al Qust Al Bahri. Nama Inggeris pula Costume. Nama saintifik pula ialah Costus Speciousus.
Jabir Bin Abdullah ra mengatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Jangan membakar tekak anak-anakmu, kamu mempunyai Qust Al Hindi (متى قسطا) & Waras (ورس), mintalah anak-anakmu menjilatnya. : Rujukan Mustadrak Al Hakim: 8239.
Anas Bin Malik ra mengatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda "Kepada anak-anakmu semasa Azrah (العذرة) (jangkitan tekak mereka- tonsil), jangan tekan tekak mereka dan jangan beri mereka Azaab (sakit) yang kamu ada Qust (القسط) ) (gunakannya). : Rujukan Bukhari: 5696; Buku no. 76; Dalam jilid bahasa Inggeris no. 7; buku no.71; Hadees no 599.
Dan banyak lagi riwayat tentang qisti hindi ini.
Faedah saintifik
1. Bermanfaat dalam semua jenis penyakit kahak, cirit-birit, kolera, pencucian privart part wanita selepas kitaran haid.
2. Ia berguna dalam alopecia, Tinea versicolor, kurap.
3. Ia adalah pembersih darah, anti septik, anti spasmodik.
4. Terbaik dalam asma bronkial, hell palsy, chloasma, batuk & selsema, jangkitan tekak
Qust jika digunakan bersama minyak zaitun adalah ramuan anti-bakteria dengan kesan yang sangat baik dan peningkatan minyak zaitun dalam tindakan perubatan dan kedua-duanya meningkatkan tindakan antara satu sama lain.
HADIS PENGUBATAN NABI
Pengubatan dengan 'Ud Hindi (Kayu India)
Terjemahan dan Syarah oleh Ustaz Ahmad Adnan bin Fadzil (Penasihat Syariah HPA)
عَنْ أَمْ قَيْسٍ بِنْتِ مُحْصَنٍ قَالَتْ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ عَلَيْكُمْ بِهَذَا الْعُودِ الْهِنْدِي فَإِنَّ فِيهِ سَبْعَةَ أَشْفِيَةٍ يُسْتَعَطُ بِهِ مِنَ الْعُذْرَةِ وَيُلَدُّ بِهِ مِنْ ذَاتِ الْجَنْبِ وَدَخَلْتُ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِابْنٍ لِي لَمْ يَأْكُلِ الطَّعَامَ فَبَالَ عَلَيْهِ فَدَعَا بِمَاءٍ فَرَشَ عَلَيْهِ
Dari Ummu Qais binti Mihsan -radhiyallahu 'anha- menceritakan; Aku telah mendengar Nabi - sallallahu 'alaihi wasallam- bersabda; "Hendaklah kamu menggunakan 'Ud Hindi (kayu India). Padanya ubat/penyembuhan bagi tujuh penyakit antaranya menitiskannya ke dalam hidung untuk mengubati al-'uzrah dan dimasukkan ke dalam mulut (melalui sebelah kanan atau kirinya) untuk mengubati Zatil-Janbi". Aku masuk bertemu Nabi dengan membawa anak lelakiku yang belum makan sebarang makanan. Tiba-tiba anakku itu kencing atas riba baginda. Baginda meminta air dan merenjis ke atas pakaiannya yang terkena air kencing itu. (Soheh al-Bukhari, kitab at-Thib)
Ulasan Hadis
1. 'Ud Hindi (kayu India) dalam hadis di atas sama makna dengan Qustu Hindi القسط الهندي( yang disebut dalam riwayat yang lain. Nama saintifiknya ialah Aloexyln agappochum. Menurut Imam Ibnu al- 'Arabi -rahimahullah-; al-Qustu ada dua jenis iaitu Hindi dan Bahri. Jenis Hindi berwarna hitam, sedang Bahri berwarna putih. Jenis Hindi lebih panas sifatnya dari Bahri. (Fathul-Bari).
Dalam hadis di atas, Nabi menyuruh menggunakan jenis Hindi, namun ada riwayat lain Nabi menyuruh menggunakan jenis Bahri. Sabda Nabi;
الْحِجَامَةُ وَالْقُسْطُ الْبَحْرِيُّ تَدَاوَيْتُمْ بِهِ إِنَّ أَمْثَلَ مَا
"Sesungguhnya cara pengubatan yang paling sesuai bagi kamu ialah al-hijamah dan al-Qustu al-Bahri" (Riwayat Imam al-Bukhari dari Anas -radhiyallahi 'anhu-).
Menurut Imam Ibnu Hajar; dapat diandaikan bahawa Nabi mungkin memberi cadangan ubat mengikut kesesuaian pesakit. Bagi pesakit yang memerlukan ubat yang lebih kuat, Nabi menyarankan kepadanya Ud/Qustu dari jenis Hind Bagi yang kurang, Nabi menyarankan 'Ud/Qustu dari jenis Bahri. Sebagaimana dinyatakan oleh Imam Ibnu al-'Arabi tadi; Ud/Qustu dari jenis Hindi lebih tinggi sifat panasnya dari jenis Bahri. Ibnu Sina menyebutkan; Qustu sifatnya adalah panas yang berada pada tahap ke tiga dan kering yang berada pada tahap kedua. (Fathul-Bari).
2. Di dalam hadis di atas, Nabi menyebutkan dua cara pengubatan dengan menggunakan kayu India; a) Dengan cara as-Su'ut (untuk mengubati al- 'Uzrah); as-Su'ut bermaksud menitis ubat ke dalam hidung. Caranya ialah; membaringkan pesakit dengan melentang di atas belakangnya. Di belakangnya -di tengah-tengah antara dua bahu- diletakkan lapik supaya dada terangkat dan kepala jatuh ke bawah. Kemudian dititikkan air atau minyak bercampur ubat ke dalam hidung supaya sampai ke kepala untuk mengeluarkan penyakit darinya dengan cara bersin. (Fathul-Bari).
b) Dengan cara al-Ladud (untuk mengubati penyakit zatil-janbi); Al-Ladud ialah pengubatan dengan cara menuangkan ubat ke dalam mulut pesakit melalui salah satu sisi mulutnya (sebelah kanan atau kiri). (Tuhfah al-Ahwazi, an-Nihayah).
3. Penyakit al-'Uzrah (Sore Throat) ialah sakit pada halkum (tekak) yang disebabkan oleh darah. Ada juga yang berkata; ia adalah barah atau bisul yang terbit di saluran yang menghubungkan tekak dan hidung (lihat; Syarah Soheh Muslim (Imam an- Nawawi) dan Fathul-Bari (Ibnu Hajar)). Zatil-Janbi (Pleurisy) pula ialah penyakit radang selaput paru- paru dan toreks yang menyebabkan dada dan rusuk terasa sakit".
4. Dalam Sunan at-Tirmizi, terdapat hadis;
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ خَيْرَ مَا تَدَاوَيْتُمْ بِهِ السَّعُوطُ وَاللَّدُودُ وَالْحِجَامَةُ وَالْمَشِيُّ
Ibnu 'Abbas-radhiyallahu 'anhu- menceritakan; Rasulullah-sallallahu 'alaihi wasallam- telah bersabda; "Sebaik-baik cara pengubatan yang kamu lakukan ialah dengan cara as-Su'ut, al-Hijamah (bekam) dan al-Masyi (pengubatan dengan membersihkan usus)". (Riwayat Imam at-Tirmizi, bab Ma Ja-a Fi as-Su'ut wa Ghairihi)
a) As-Su'ut telah kita terangkan di atas.
b) al-Ladud juga telah diterangkan di atas.
c) al-Hijamah; bermaksud berbekam iaitulah mengeluarkan darah dari badan dengan cara tertentu.
d) al-Masyi ialah ubat yang diberikan untuk mengosongkan usus di mana orang yang memakannya akan kerap berulang alik ke tandas.
Kerana itu diberi namanya dengan al-Masyi yang bermaksud kerap berjalan. (Tuhfah al-Ahwazi).
5. Di dalam hadis di atas Nabi menyebutkan Ud/Qustu Hindi itu dapat menyembuhkan tujuh penyakit, namun yang dijelaskan Nabi hanya dua sahaja. Apa lima penyakit selebihnya? Tidak dijelaskan oleh Nabi. Menurut Imam Ibnu Hajar, mungkin dapat diandaikan bahawa yang dimaksudkan oleh Nabi dengan tujuh itu ialah cara pengubatan. Nabi telah menyebutkan dua cara iaitu as-Su'ut dan al-Ladud. Adapun lima cara lagi ialah;
a) "طلاء"; menyapu tempat sakit (dijadikan ubat sapu ke tempat luka).
b) شرب ; dengan meminumnya (dihaluskan/dikisar dan dicampur dengan air atau madu)
c) "تكميد mendemah dengannya
d) "تنطيل ; iaitu air dimasak dengan campuran ubat, dimasukan ke dalam jar, kemudian dituang ke atas kepala pesakit sikit demi sedikit (al-Qamus al- Muhit).
e) "تبخير ; mengasapkannya. Setiap satu dari tujuh cara di atas memberi manfaat bagi penyakit yang berbeza.
(Fathul-Bari).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan