Sabtu, 28 Ogos 2021

ILMU PENGUBATAN CARA NABI (ATH THIBBUN NABAWI)

Oleh : Tuan Hj Ismail Ahmad, Pengarah Urusan HPA
Tarikh : 15 Januari 2021
Tajuk : Pengenalan Ilmu Herba. 

Alhamdulillah pagi ini kita memulakan kuliah online dalam pengenalan tentang pengubatan yang insyaaAllah kita jadikan ilmu ini sebagai pelengkap dalam kehidupan kita.

Mengapa Pak Haji katakan ilmu ini sebagai ilmu pelengkap? Kerana di sinilah terletaknya beberapa nilai kehidupan manusia itu bukan hanya untuk dirinya sendiri, tidak mementingkan dirinya sendiri. Dia juga memikirkan untuk orang lain dan untuk ummat keseluruhannya.

Dalam ilmu ini, selain daripada untuk kita ambil untuk diri kita sendiri

Oleh itu berdirinya ilmu pengubatan ini disebut wajib. Ilmu ini wajib. Jika di celah-celah manusia tiada ilmu ini nanti berlaku syirik.

Maka ilmu ini wajib. Sama juga orang yang berbekam mesti ada di suatu tempat orang yang boleh berbekam

Ilmu tibb Nabawi semakin diteliti semakin belajar kita akan bertadabbur fikir dan zikir suatu penyakit itu terjadi sudah ada diturunkan penawarnya

Prinsip asas dunia pengubatan ada 4:

  1. Pengubatan tauhid membawa kepada Allah, ubudiyyah lillahiwahdah, mengesakan Allah, yang menyembuhkan penyakit ialah Allah. Bila sakit ingatlah Allah
  2. Pengubatan ini mesti sesuatu yang halal. Manusia selalu mencari celah bagaiman membolehkan sesuatu yang tidak boleh. Mesti ambil daripada tangan mukmin. Tidak diciptakan ubat daripada sesuatu yang haram. Mesti yakin dengan sebenar-benar yakin bahawa terdapat ubat daripada sesuatu yang halal
  3. Pengubatan dengan mengambil daripada sumber alamiyah dengan Ilahiyah. Usaha kita lebih baik daripada pengubatan.
  4. Pengubatan pencegahan. Preventive medicine. Jika pengubatan tidak membawa kepada ubudiyyah, ilahiyah. Jika manusia hanya lihat pada konsep sains itu adalah fahaman yang sesat lagi menyesatkan kerana ia tidak dapat melihat Allah. Disebalik pengubatan ada keberkatan. Barang siapa yang berpagi-pagian dengan 7 butir kurma ajwah dia akan dilindungi daripada racun dan sihir. Sains tidak ada Nabi. Orang ini akan mengamalkan sekularisme. Ia tidak melihat bekam itu sebagai salah satu pengubatan. Sains yang dibaca dengan hadis nabi, barulah ia disebut sains Islam.
Inti kuliah di atas diambil daripada kuliah herba online melalui grup wassap. 



Pos ini diedit pada 28 Ogos 2021 untuk penambahan maklumat 
=====================================================

Info tambahan dari penulis :

Ulama silam telah menulis kitab perubatan yang diajarkan, diamalkan dan disarankan Nabi s.a.w sebagai rujukan dan amalan untuk ummatnya. Malah ada di kalangan ulama menjalankan eksperimen kemudian menulis kitab mereka tentang keajaiban herba, tumbuhan, rempah ratus, makanan, zikir dan perbuatan baik dalam merawat penyakit.

Berikut ini saya kongsikan beberapa buah buku at-Thibbun Nabawiy karya ulama-ulama besar yang boleh menjadi rujukan. Di antaranya ialah:

1. Imam Abu Bakar Ahmad bin Abi Ashim (Wafat th. 287H) dengan kitab : Ath-Thibbu Wal Amradh

2. Imam Ibnu Sunni (wafat 364) menulis kitab Ath-Thibbun Nabawi

3. Imam Abu Nu'aim Al-Ashbahani (wafat th. 430) juga menulis kitab Ath-Thibbun Nabawi

4. Imam Abu Ja'far al-Mustaghfiri wafat th 432 H juga menulis kitab Ath-Thibbun Nabawi

6. Imam Dhiya'udin Al-Maqdisi wafat th. 643 H juga menulis kitab Ath-Thibbun Nabawi

7. Imam Ibnul Jauzi dengan Kitab : Laqthul Manafi' dan Mukhtarul Lafzhi

8. Imam Ibnul Qoyyim dalam kitab Zadul Ma'ad

9. Imam Adz-Dzahabi dengan kitab Ath-Thibbun Nabawi

10. Imam Al-Qasthalani dalam kitab Al-Mawahid Al-Ladunniyah

11. Imam As-Suyuti dalam Kitab : Al-Minhaj As-Sawi juga tentang Thibbun nabawi

Mereka lahir terlebih dahulu daripada  IBNU SINA! Ibnu Sina pula dikenali sebagai Bapa Perubatan Moden kerana penemuannya tentang struktur mata dan anatomi tubuh manusia melalui pembedahan. Kitab yang ditulis beliau ialah Qanun Fi al Tibb yang menjadi rujukan pelajar-pelajar di universiti Eropah kemudian seluruh pelosok dunia. Kitab asal beliau ada di perpustakaan universiti di Paris.

Malangnya ilmu kedoktoran yang diambil oleh orang-orang Barat dari kitab itu disadur dengan acuan mereka sendiri seterusnya menyembunyikan atau melenyapkan nilai murni dari Al Quran dan Sunnah Nabi s.a.w. Jadi, di tangan-tangan kitalah ilmu kedoktoran ini wajar dimurnikan. Jika kita tiada ilmu perubatan moden (untuk merawat penyakit yang tidak kronik), dengan ilmu perubatan cara Nabi s.a.w sahaja kita sudah mampu untuk merawat diri sendiri dan ahli keluarga.

Wallahualam.

===============================

Semoga anda gembira dengan perkongsian ini. Sekirannya anda ada sebarang soalan berkaitan produk HPA dan rawatan dengannya, anda boleh hubungi saya di link ini www.wasap.my/60135806760

Norashikin Hasan
Herbalis Asean - HPA Internasional

Tiada ulasan:

Catat Ulasan