Masyarakat dahulu menentukan ubat melalui pemerhatian makroskopik seperti melihat bayam merah dikaitkan dengan penambahan darah dan sebagainya.
Masyarakat dahulu mengecam karakter sesuatu herba dengan melihat kepada warna, bentuk dan kesamaan pada organ.
Pengetahuan ini disebut sebagai doctrine of signature iaitu suatu ilmu pengecaman
Selain daripada melihat secara makroskopik, manfaat daripada sesuatu tumbuhan dapat juga diketahui melalui sabda-sabda Rasulullah SAW. Misalnya tentang kurma ajwa, daun inai, gaharu, talbinah, habbatussauda, madu lebah, susu kambing dan sebagainya.
Kaedah Doctrine of Signature ini tidak diterima dalam kaedah sains. Sains moden mengatakan bahawa semua yang ada di dunia ini boleh dibuktikan dengan sains.
Sains Islam membuktikan bahawa ilmu pada manusia sangatlah terbatas. Sains Islam tidak berhenti pada kajian, melainkan ia sampai kepada tahap keimanan iaitu sesuatu yang tidak dapat kita melihatnya, merasainya, tetapi wajib mempercayainya.
Oleh itu kita tidak berpedoman pada seeing is believing semata-mata melainkan berpedoman kepada taufiq dan hidayah yang diberikan Allah lewat Rasul-Nya.
Berkata Imam Malik, "Setiap orang dapat diterima pandangannya dan dapat ditolak kecuali (pandangan atau pendapat) Nabi SAW.
Pada foto ini kita dapat melihat tanda-tanda visual pada tumbuhan dan boleh dijadikan panduan untuk mengenal fungsi dan manfaat daripada tumbuhan tersebut
Apabila kita belajar dalam perubatan JAWI HPA, kita akan temuai kaedah perawatan hati yang diajarkan oleh Tn Hj Ismail b Ahmad. Menurut beliau, dahulu orang mengubat penyakit organ hati (liver) ialah dari minyak hati haiwan, misalnya hati lembu. Hati lembu sebesar 2 jari dibakar sehingga keluar minyak, lalu minyak yang keluar itu diminum. Lakukan selama 3 hari berturut-turut.
Hari ini kita menggunakan minyak dari hati ikan yu. Dunia juga menggunakan minyak squalene dari hati ikan yu untuk pelbagai tujuan kesihatan.
Kelas Online Pintar Herba JAWI
Silibus Perubatan JAWI
Norashikin Hasan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan