Selasa, 10 Ogos 2021

MERAWAT DEMAM MELALUI 10 PINTU PADA TUBUH



DEMAM boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Apabila berlaku demam, imuniti akan menurun. Oleh itu herba yang meningkatkan imuniti haruslah diambil. Seandainya dilakukan pemeriksaan darah, didapati ketika tubuh demam, sel darah putih menurun.

Sel darah putih adalah salah satu tentera di dalam tubuh badan yang ditugaskan dalam pasukan imuniti. Apabila tentera ini sudah lemah dan berjatuhan satu persatu, maka tubuh tidak dapat melawan penyakit ketika tubuh diserang bakteria ataupun virus.

Maka, pilihan ubatan herba ialah yang cepat meningkatkan jumlah sel darah putih. Sebab itu apabila orang demam mengamalkan minum kopi Radix, demamnya sembuh dengan begitu cepat sekali. Herba yang ada di dalam kopi Radix iaitu akar pasak bumi, akar teja lawang, mengkudu hutan, akar halban, akar larak, akar tebu gajah, dan akar mata pelanduk. Ini adalah herba warisan nenek moyang terdahulu untuk kesihatan mereka.

Biasanya kita sering merawat sesuatu penyakit melaui pintu mulut sahaja, kita lupa bahawa pada tubuh badan ada beberapa pintu lain lagi untuk ubat masuk. Ubat tidak semestinya diambil secara makan. Ubat boleh diambil dengan menyapu pada kulit, menghidu wap, mandian, dan sebagainya lagi. 

Menyapu minyak pada kulit misalnya ia akan meresap ke dalam kulit dan melakukan proses penyembuhan. 

Demam panas, boleh disapukan dengan serbuk tanah liat. Sapuan yang nipis-nipis sahaja. Jika tiada serbuk tanah liat, serbuk tayamum juga boleh digunakan, ia menurunkan suhu badan.

Orang demam apabila disapu atau dilumur tubuhnya dengan minyak but-but, dia merasa begitu mengantuk. Selepas bangun dari tidur ia merasa lebih bertenaga dan segar kerana panas tubuh telah ditarik keluar oleh herba-herba dalam minyak but-but.

Begitu juga perawatan demam melalui mata. Kepala yang panas boleh dititiskan dengan air zam-zam, agar panas di kepala dapat diturunkan.

Sebuah hadis serupa diriwayatkan oleh Ibnu Abbas, “Demam adalah daripada panas neraka yang mendidih. Kerana itu redakanlah dengan air zamzam.” (Riwayat al Bukhari)

Kepala yang panas juga dijaram beberapa kali. Ketika menjaram, boleh menggunakan daun bunga raya, daun kaca piring, asam jawa, lemon, limau nipis dan sebagainya. Boleh pilih salah satu daripada bahan tersebut. Misalnya daun bunga raya, diramas-ramas ke dalam air jaram atau air mandian orang demam. InsyaAllah ia mengeluarkan panas tubuh dan kepala.

“Jika salah seorang daripada kamu menderita demam, sapukan air sejuk kepadanya selama tiga hari berturut-turut pada waktu fajar.” (Riwayat al-Juzi)

Daripada Rafa’ bin Hadji, “Demam ialah bahagian daripada neraka, jika menyerang salah seorang daripada kamu maka redakanlah dengan air sejuk.” (Riwayat at-Tirmizi)




Abu Amr menyatakan bahawa Nabi SAW bersabda “Jangan memaksa orang sakit makan atau minum kerana Allah memberi mereka makan dan Allah memberi mereka minum”. (Riwayat at Tirmizi, Ibnu Majah menyatakan hadis ini sahih)

“Jika salah seorang daripada kalian sakit dan mengingini makanan tertentu, maka hendaklah dia makan makanan itu”. (Riwayat Ibnu Majah)

Ketika seorang demam panas, bubur talbinahsup tulang sangat memberikan ketenangan dan kelegaan pada perut dan tubuh badan.

======================================================


Semoga anda gembira dengan perkongsian ini. Sekirannya anda ada sebarang soalan berkaitan produk HPA dan rawatan dengannya, anda boleh hubungi saya di link ini www.wasap.my/60135806760

Norashikin Hasan
Herbalis Asean - HPA Internasional

Tiada ulasan:

Catat Ulasan